Donigan Cumming
The work of Donigan Cumming deals with themes of the body, truth and fiction, taboos of representation, and social engagement. Solo exhibitions include Reality and Motive in Documentary Photography (New York and Paris, 1986); The Mirror, the Hammer and the Stage (Chicago, 1990); Diverting the Image (Windsor and Montreal, 1993); Pretty Ribbons (Aries, 1994), Moving Stills (Montreal and Rotterdam, 2000); Gimlet Eye (Cardiff, 2001); Moving Pictures (Toronto, 2005); La somme, le sommeil, le cauchemar (Paris 2006); and Kincora (Montreal, 2010). His photo book, The Stage (1991), is part of the canon. In 2020, Videographe launched a full online retrospective of his multimedia works: Body-to-Body: The Works of Donigan Cumming. His work is held by leading institutions in Canada, France, Switzerland, the UK, and the US.
Le travail de Donigan Cumming aborde les thèmes du corps, de la vérité et de la fiction, des tabous de la représentation et de l’engagement social. Ses expositions individuelles comprennent La réalité et le dessein dans la photographie documentaire (New York et Paris, 1986); The Mirror, the Hammer and the Stage (Chicago, 1990); Détournements de l’image (Windsor et Montréal, 1993); Pretty Ribbons (Arles, 1994), Moving Stills (Montréal et Rotterdam, 2000); Gimlet Eye (Cardiff, 2001); Moving Pictures (Toronto, 2005); La somme, le sommeil, le cauchemar (Paris 2006); et Kincora (Montréal, 2010). Son livre The Stage (1991) fait partie du canon historique du livre photographique. En 2020, Vidéographe a inauguré une rétrospective complète en ligne de ses œuvres multimédias : Corps-à-corps : l’œuvre de Donigan Cumming. Son travail figure dans les collections d’importantes institutions au Canada, en France, en Suisse, au Royaume- Uni et aux États-Unis.